Twitter Updates

    follow me on Twitter

    fredag 11. mai 2012

    Legevitenskap!

    Jada, dere leser riktig! Jeg skal skrive om legevitenskap i dag! Ikke det at jeg har noe spesielt mye peiling på akkurat det, men kanskje akkurat derfor jeg plutselig ble inspirert til å skrive om det...

    Det slo meg nemlig hardt og brutalt i går da jeg var på undersøkelse på sjukehuset i Molde, hvor fantastisk og utrolig og enkel og avansert den virkelig er... Noen som veit hva en VER-test er? Kort fortalt en registrering av hjernens reaksjon på lysglimt! Det var mens jeg tok denne testen i går jeg ble så imponert... Tenk, pasienten sitter avslappet i en stol, med to små elektroder festa i hodet, og lapp på det ene øye og glaner på et sjakkbrett og to oransje prikker på en dataskjerm! Og av dette så kan altså vitenskapen påvise skade eller sykdom i synsnerven...Hvem kom på at en kunne gjøre det så enkelt? Egentlig helt utrolig, spør du meg... :-)

    Og alle sykdommene en kan finne ut ved hjelp av bare noen dråper blod...? Eller som kan kureres med ei sprøyte eller noen tabletter? Jeg ble så overveldet av dette da jeg satt der, at jeg fikk beskjed om å konsentrere meg om disse oransje prikkene igjen... Nesten så jeg har full forståelse for alt de ikke finner ut med en gang også, sjøl om det ikke er så morsomt for pasienten... Og bare tenk på de menneskene som sitter med denne kunnskapen? Jeg må bare takke legevitenskapen, og også alle leger som sitter der og "vier" sine liv til å gjøre oss andre friske... Ok, jeg klager gjerne på en lege jeg, som jeg mener ikke gjør nok, eller ikke forstår eller alt ettersom, men til syvende og sist: De aller fleste gjør jobben sin, og jeg vil tro de gjør den BRA!

    4 kommentarer:

    1. Det er vel som med alle andre forum i verden: En idiot kan ødelegge for hele kassa - eller ett råttent eple kan infisere hele posen... Og da er det viktig - som du skriver - å merke seg de stundene da det funker, det glir upåklagelig, de vet hva de gjør og gjør det de vet... ;-) Sånn sett er slike innlegg veldig viktige, så legestanden ikke bare får klager... men også den rosen de fortjener, de som fortjener den.
      Og da går jeg ut fra at det gikk greit, og at gruinga på forhånd var den verste?

      SvarSlett
      Svar
      1. Joda, overlevde begge testene, men har jo ikke fått noe resultat ennå...Men jo, en må skryte av de rundt seg som gjør en god jobb, prøver å få til det...!

        Slett
    2. De fleste gjør nok så godt de kan. Det kan være lurt å tenke over slike ting iblant, det gjør en mer ydmyk.

      SvarSlett
      Svar
      1. Og akkurat da jeg satt der i denne gode stolen, ble jeg så mektig imponert :-)

        Slett