Twitter Updates

    follow me on Twitter

    søndag 27. november 2011

    Adventstid...

    "Hele huset vasket fra tak til gulv. Julegardinene nystrøket, dukene klare, adventstjerna lyser vakkert, pinnekjøttet straks ferdig tørket. Samme er fenalåret. Lammerull, sylte og div julepålegg klart. Alle syv slagene ferdigbakt, pepperkakehuset pynta i følge med vakker julemusikk. Snøen daler ned i skjul, og vi venter på julens egentlige budskap i kirkens fred og ro. Deilig er jorden.
    Og så våknet jeg ..."


    Denne statusen fant jeg hos ei venninne fra barne- og ungdomsåra på FB i dag! Den sier litt om hva som forventes av oss fram mor jul... Selv har jeg etterhvert stoppa litt opp, tenkt litt mer over hva som er nødvendig osv...
    Fortsatt baker jeg, om ikke 7 slag, så i alle fall noen. Har til og med begynt, med noen pepperkaker sammen med barnebarnet på 3 - i dag, og det var veldig hyggelig! Og skal vel etterhvert få noen flere sorter i boks. Det hører jo med... Adventsstaken og stjerna er også på plass, og julegardinene på kjøkkenet. Regner med noen spørsmål fra mamma om jeg har tenkt å skaffe meg nye julegardiner snart, mine er jo opptil flere år, og får nok også det evinnelige spørsmålet om mye julekopper, de er jo ennå eldre... Men nei, jeg liker faktisk julekoppene mine, veldig godt faktisk, og de blir brukt vel en mnd i året... 


    Har levd noen år med ekstremt dårlig råd(og ja, godt under fattigdomsgrensa i Norge), og da måtte vi nok senke standarden litt også i jula.  Og det har i grunn ikke vært noe problem! Man MÅ ikke kjøpe ny julepynt hvert år. Man trenger ikke fråtse om man koser seg med god mat og drikke! Etter at økonomien har stabilisert seg noe, er vi fortsatt der, vi har litt ekstra, men kjøper IKKE så veldig mye mer enn til vanlig, litt nøtter, litt frukt, og litt ekstra pålegg! Julemiddag har vi alltid fått til, men den er jo stort sett på tilbud!


    Ellers så har jeg lært at julegavene ikke trenger å koste skjorta for å falle i smak! Tantebarna elsker f.eks å få hjemmestrikka sokker eller luer! Egentlig er de heldige som får noe uansett, for egentlig har vi avtale om å slutte ved konf.alder. Koselig med en liten oppmerksomhet likevel, syns jeg! Og jeg veit dem setter pris på det de får! 


    Ellers bruker jeg adventstida til skikkelig kos! Lager litt "ting og tang", julegaver, julepynt osv...baker litt når jeg finner ut av det... Og hender seg til og med at jeg vasker litt ekstra! Nei, blir sjelden rundvask her, hvorfor skulle jeg det? Er da vel mye hyggeligere å vaske rundt i løpet av vår og sommer? Men blir sjølsagt vaska litt mer enn til vanlig helg, har tatt de fleste skuffer og skap på kjøkkenet, bare fordi jeg hadde lyst(og det trengtes litt).


    Så når jeg hører folk snakke om julestress, at jula er så dyr osv, kjenner jeg at jeg blir litt småsint! Den blir så stressende og dyr du VIL at den skal være! Men så koselig å ta fram hobbykassene, enten aleine eller sammen med unger, så koselig det kan være å bake noen kaker, hyggelig å tenke ut hva en skal kjøpe til akkurat den personen, så vedkommende skjønner at jeg er glad i dem - uten at jeg bruker så mye penger..


    Og når først jula kommer? Vel...garanterer at det er minst like koselig her, sjøl om ikke taket er vaska, sjøl om vi har samme julepynten i år også(forresten ikke helt sant, for jeg har MER pynt enn jeg har plass til, så det blir variert), sjøl om vi ikke har kjøpt de dyreste gavene, verken til andre eller oss som er i huset...Jula og førjulstida har blitt kosetid, og flere burde hoppa av stresset og kjøpepresset, det er deilig...Og sjøl om jeg ikke er den "beste" kristne i Norge, så føles det litt riktigere for meg, å ta vare på familie, slappe av og nyte sammen!



    Helt til slutt en liten innrømmelse: Jeg stresser ofte lillejulaften, for da skal alt blir ferdig, men det hører med...;)

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar