Twitter Updates

    follow me on Twitter

    onsdag 30. november 2011

    Moralpolitiet

    Følger en liten debatt på Twitter nå, om dette Moralpolitiet som "herjer" på Grønland... Med @somalieren, @LouizaLouhibi og etterhvert @sidensvansen og noen til!

    Tenkte å komme med noen spørsmål, og tanker rundt dette, men vanskelig på bare 140 tegn!
    For det første: Jeg tror så absolutt at dette "moralpolitiet" finnes, og at noen blir plaga av disse! 
    Jeg tror jeg selv har vært heldig, fra den tida jeg bodde i området. Var samboer med en muslim, men så absolutt ingen muslim sjøl. Vel, jeg har heller ingen spesielle svin på skogen fra denne tida, tror nok ingen som så meg hadde noe å utsette på hva jeg gjorde! (Snill pike!)

    De som blir plaga, er det stort sett dere med innvandrerbakgrunn, gjerne muslimer? Er/var det nok for meg å være meg sjøl, på godt og vondt? Ingen som hadde spesielle forventninger til meg som norsk? Jeg hadde ei somalisk venninne som fortalte at hun fikk "kritikk" av sine egne fordi hun av og til møtte venninnene ute, derfor jeg tenker slik - at det er lettere å dømme dem som ikke følger de "gjeldende regler" innenfor miljøet? Altså f.eks at jenter er utendørs uten følge av en mannlig slektning? 

    Jeg merka jo også en del snakk, "han er ikke bra", "hun er ikke bra" osv i "mitt miljø, også... og da ble det nok helt andre kriterier på hva som er bra og ikke enn jeg har...Og vi hadde nok noen diskusjoner om dette...Uten at vi kanskje ble helt enig! 

    Men et slags moralpoliti finnes vel overalt, kanskje ikke like ivrige i tjenesten overalt, men har dere vært på landsbygda i Norge? Vel...jeg har bodd der også, og gjør du noe annerledes enn det vanlige, bør du gå stille i dørene... En av grunnene til at jeg velger byen som bosted...

    Tror jeg har flere spørsmål, men kommer ikke på noen, fint om dere kommenterer...





    1 kommentar:

    1. Jeg veit ALT om bygdedyret. Det mest gufne dyret du kan finne i skogen. Moralpoliti og KrösaMaja på samme tid. Ingen god kombinasjon.

      Ciao!

      SvarSlett