Twitter Updates

    follow me on Twitter

    tirsdag 6. desember 2011

    Religion i bhg/skole

    Satt seint i går kveld å fulgte halvveis med på en twitterdiskusjon om Islamisering i skole/bhg eller noe lignende...Gjorde meg en del tanker om dette ut i fra hva jeg veit, og hva jeg kanskje føler på området...

    Norsk skole og barnehage har i veldig mange år hatt en såkalt kristen formålsparagraf. Denne ble forandra i 2008, og det heter det er kommet en mer livssynsnøytral paragraf. Dette er bra! Som en del Islamfiendtlige uttaler er dette en del av islamiseringen av Norge...Vel, i mange år før jeg hørte om islamisering, har vel norske humanetikere vært en større pådriver for dette enn muslimer?
    Og forkynning i skolen ble borte allerede i mønsterplana av 1972. Da jeg hørte dette første gangen trodde jeg ikke mine egne ører, dette var nemlig samme året jeg begynte på skolen, og vi har i alle fall bedt fadervår gjennom hele skoletida...Personlig har jeg ikke hatt noe i mot dette, og har spurt en del andre(som jeg vil påstå er "mindre" kristne enn meg) om hva de mener..ingen har reagert... Er likevel helt enig i at dette ikke skal være i skolen i dag, for det første pga lovverket, men også med tanke på at det faktisk ofte er flere ulike religioner i en klasse. 
    Å undervise i datidens kristendomsfag eller nåtiden religionsfag er nok ikke noe enkel sak, hvor går grensa til forkynning? Da jeg studerte religion ved DMMH i 1999-2000, ble det sagt at ikke kristne lærere gikk oftere over streken for forkynning enn kristne lærere...tror for mange det er ei hårfin grense, kanskje både for lærer og elev?

    Så i dagens skole/bhg... Jeg er vel så gammeldags, så konservativ, så kristen og så norsk at jeg mener kristendom og kristen kultur bør ha en god plass i norsk skole. Ikke for at dette er eneste rette religion, eller viktigere, eller noe sånt, men alle som bor i Norge bør faktisk lære hva de norske høytidene er, hva massevis av vår kultur bygger på osv... Utover dette bør det for all del være en grundig undervisning i andre religioner, og kulturer, for at vi skal vite mest mulig om naboer, klassekamerater, kollegaer osv... 

    Vi som er førskolelærere, lærere, og kanskje også skolebokforfattere veit bare så alt for lite... I de bhg jeg har jobba var det naturligvis juleforberedelser, påskeforberedelser og sånt. Hadde jeg holdt meg frisk og i jobb videre, hadde jeg nok innført det samme for de andre religionene som var representert(Islam, Hinduisme, Buddhisme). Jeg begynte bra, snakka med foreldrene, og andre ansatte, for å fortelle om min uvitenhet, "jeg vil gjerne fortelle barna om de viktige høytidene i alle religioner, men tenger hjelp for å få det riktig". Dessverre kom jeg aldri lengre, dels pga meg sjøl, som etterhvert bare eksisterte "på overflata", dels pga de jeg jobba sammen med som ikke delte min begeistring på området... Tror videreføring av et sånt prosjekt hadde vært lærerikt for alle, barn og voksne, og inkluderende for alle som ikke er kristne! Tror det blir lenge til spesielt den norske jula forsvinner fra bhg/skole, og minst like lenge til de andre religionene får like stor plass. Men den norske jula er jo ikke så mye religion som kultur? Har ikke hatt noen i bhg som ikke tar med julegavene og julepynten ungene lager, men lite kristelig dette da... 

    Det jeg ville fram til, er at i alle fall av det jeg har sett, er det ikke noe fare for islamisering, heller for lite kunnskap, det er heller ikke noen fare for det norske, tror mange ikke kristne setter pris på deler av de kristne høytidene jeg...(min eks som er muslim, født og oppvokst i Beirut, er vokst opp med juletre i hjemmet). Større fare for at "vi" ikke får lært nok om alle de andre, så vi kan ta del i deres gleder og sorger...

    (dette ble som sagt en blanding av fakta(som ikke er dokumentert) og synsing...)

    Viser til bloggen Islam i Norge for dokumentasjon og mer utfyllende tekst!
















    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar