Twitter Updates

    follow me on Twitter

    søndag 13. februar 2011

    Bloggutfordring, dag 3

    Ditt syn på narkotika og alkohol
    Er vel litt delt i synet på både narkotika og alkohol, jeg...Har aldri vært noen storforbruker av noe av dette, men drikker jo litt alkohol innimellom. Begrenser seg i grunn sjøl, med tanke på både økonomi, anledning og lyst... Koser meg med et glass vin(eller flere) eller et glass baileys i hyggelige/sosiale/festlige lag, som mange andre! Holdt meg helt bevisst unna alkohol i det hele tatt den perioden jeg var lengst nede i kjelleren, og er glad for det! Så alkohol i moderate mengder er jo stort sett bare hyggelig, og har ingen ønsker eller planer om noe liv i avholdenhet... Men har jo dessverre også sett de dårlige sidene med alkohol, så at det faktisk er begrensninger i tilgjengelighet og slikt er vel bare greit. Sjøl om de som misbruker gjerne får tak i sine dråper om polet er stengt...
    Narkotika er vel langt vanskeligere...I utgangspunktet er jeg helt i mot all bruk av narkotika, og har aldri brukt noe sjøl. Heldigvis! Men har etterhvert som jeg har hatt mye ungdommer i hus lært en god del om hva som f.eks får unge til å prøve. Noen av disse gjør etterhvert mer enn å prøve, og blir narkomane - dessverre...og narkomane er i manges øyne en underklasse, langt under en alkoholiker. Men som en av ungdommene sa en gang: "vi er 15 år, får ikke kjøpt alkohol, og ikke har vi råd heller...men har vi 50 lapp kan vi bare gå ned til elva å kjøpe - ingen aldersgrense der...
    Joda, så unge folk skal jo i prinsippet ikke trenge verken det ene eller det andre, men ungdommer prøver ut, det gjorde vel vi også! Hadde hasj vært et lovlig rusmiddel som alkohol er, så hadde også det meste av dette vært solgt under kontrollerte forhold(aldersgrense, åpningstider osv), og tilgjengeligheten hadde da blitt mer begrenset... Jeg har også venner som har røyka innimellom siden de var unge, som ikke har latt denne bruken gå ut over livet sitt forøvrig(jobb, familie og slikt har fungert akkurat like bra som for de fleste andre av oss...)Og nei, jeg er ikke udelt for fri hasj, men har gjort meg en del tanker...
    Bare så det er sagt, vedkommende som sa dette til meg, bruker ikke narkotika i dag, og er en helt vanlig flott ungdom, som faktisk har drømmer om etter endt utdanning å jobbe inne rusomsorg...
    Hmmm...dette blir i alle fall for meg et noe uklart innlegg...kan prøve å konkludere litt til slutt:
    Alkohol er et rusmiddel som i Norge er tillatt OG akseptert brukt, de fleste av oss nyter et glass vin eller noe av og til - og får ingen større problemer enn vondt i hodet dagen etterpå. Narkotika er et rusmiddel som i Norge er forbudt og ikke akseptert brukt. Mange av brukerne får store problemer...Og alle brukerne blir kriminelle...Jeg har noen ganger stilt meg sjøl spørsmålet om dette hadde vært sånn om det hadde vært lovlig...Jeg veit ikke, og aller halst ser jeg vel at vi ikke tar sjansen på å prøve det ut, men...


    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar